24.490.649 milioane EUR sprijin pentru fermierii români afectați de creșterea prețurilor la inputuri, îngrășăminte dar și pentru a contracara efectele războiului din Ucraina!

logo_header-retina-v3

Am participat astăzi, în cadrul Comisiei pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală la un schimb de opinii referitor la impactul crizei din Ucraina asupra prețurilor la îngrășăminte și consecințele asupra sectorului agricol și alimentar.
Agresiunea militară nejustificată și ilegală împotriva Federației Ruse în Ucraina, afectează sectorul agricol și alimentar și necesită așadar un răspuns prompt și ferm, pentru a putea gestiona potențiale crize. Războiul afectează întreg lanțul de aprovizionare alimentar, mai ales îngrășămintele. Prețurile la îngrășăminte au atins cel mai înalt nivel din istorie. Îngrășămintele de pe piața globală au crescut cu 40% față de nivelul de dinainte de invazia din Ucraina, ceea ce determină o influență mare asupra piețelor globale alimentare. Rusia produce în continuare 14% din îngrășămintele la nivel mondial. Prețurile mari la gaze, au scăzut de asemenea producția de îngrășăminte din Europa.
Comisia a distribuit 500 de milioane euro statelor membre pentru sprijinirea fermierilor afectați de creșterea prețurilor la inputuri și îngrășăminte! Polonia a venit de asemenea cu un set de măsuri complexe care sprijină sectorul agricol inclusiv, pentru a compensa creșterea prețurilor la îngrășămintele chimice.
Michael Scannell din partea Comisiei Europene – “ Prețurile la îngrășăminte sunt afectate de criza din Ucraina. Prețurile erau deja foarte mari înainte de luna februarie, iar la sfârșitul anului trecut deja erau preocupări despre impactul acestor creșteri în general. A crescut mult și prețul la gaz, esențial în industria producătoare de îngrășăminte pe bază de azot. Înainte de război, prețul la gaz a făcut ca producția la îngrășăminte pe bază de azot să fie scumpă. Prețurile mari ale îngrășămintelor erau legate de prețuri mari la cereale și semințe din care se face ulei. Deci, pe de o parte avem prețuri mari la produsele folosite, dar și prețurile finale sunt mai mari. Trebuie să facem o distincție între diferitele categorii de îngrășăminte. Cele pe bază de azot și pe bază de fosfat și cenușă. Deci cele 3 tipuri de îngrășăminte sunt complementare. Atunci când fermierii încearcă să facă economie în utilizarea îngrășămintelor poți reduce utilizarea unor tipuri, pe termen scurt sau mediu fără un impact prea mare pe termen scurt. Agricultorii să fie atenți când utilizează anumite tipuri de îngrășăminte pe bază de cenușă. Pentru prima dată în ultimii zeci de ani, ne confruntăm cu o inflație din ce în ce mai mare. De aceea, deciziile de investiții pentru agricultori sunt foarte dificile. De la prețurile produselor de care au nevoie, prețul transportului, prețurile logisticii, asigurarea mărfii. Nu trebuie să uităm și dimensiunea mai largă, pentru că aceleași produse sunt folosite în industrie în general.
În sectorul cerealelor și sectorul semințelor, situația este foarte diferită de sectorul cărnii sau fructelor. În sectorul cerealelor se folosesc îngrășămintele în producția de alimente cu un nivel ridicat de proteine, și astfel se folosesc îngrășămintele în producția de cereale de exemplu. Anumite tipuri de recolte folosesc mult mai puțin îngrășămintele și mai puțin cele bazate pe azot. La creșterea animalelor există diferențieri. Prețul la nutrețuri a crescut foarte mult, având în vedere ce se întâmplă pe piața mondială și piața îngrășămintelor. .. În alte sectoare, cum ar fi producția de lapte și lactate de la vaci crescute pe pășune suferă mai puțin de pe urma creșterii prețurilor îngrășămintelor de exemplu. Nu putem generaliza, nici între sectoare nici în cadrul fiecărui sector, situația este diferită. O lecție din trecutul recent este situația securității alimentare și faptul că ne bazăm pe anumite produse folosite, anume îngrășămintele și am învățat anumite lecții din această criză și criza COVID. Agricultura europeană trebuie să-și abordeze vulnerabilitățile. Pe îngrășăminte bazate pe energie și anumite minerale, materii prime, dependența de nutrețuri. În timp ce Europa are un sector agricol foarte rezilient și eficient, nu se întâmplă asta în toată lumea.
Suma oferită de Comisia Europeană poate fi dublată de bugetele naționale. Fermierii pot obține un miliard și jumătate în plus prin contribuțiile bugetelor naționale. Situația este diferită de la sector al sector. Statele membre sunt obligate să ne raporteze cât mai repede măsurile pe care le vor lua și noi vom raporta de asemenea, cu privire la eficiențele măsurilor luate cu privire al conformitatea cu regulile noastre financiare. Pachetul ajutoarelor de stat cuprind măsuri care țintesc exact cheltuielile la energie, crescute și un sprijin pentru fermieri în plus față de excepțiile existente și măsurile de ajutor pentru fermieri. Statele membre acționează în acest sens, Polonia a adoptat un set de măsuri cu câteva săptămâni în urmă, care se orientează în funcție de acest ajutor de stat. Trebuie să ne uităm la reforma PAC și să redactăm planuri strategice pentru că ele vor oferi răspunsul cu privire la întrebarea “Cum putem avea o agricultură mai durabilă sau un sistem care progresează în UE?” Aceste planuri strategice le oferă posibilitatea statelor membre să încurajeze agricultorii să se miște în această direcție.”