Condiționarea încheierii acordurilor comerciale cu statele terțe de respectarea acelorași standarde de bunăstare pe care le avem și în UE, în atenția comisiei ANIT din PE!

PPEAstăzi am participat la reuniunea Comisiei de anchetă privind protecția animalelor în timpul transportului din Parlamentul European. În cadrul acestei ședinte, a fost susținută o prezentare de către Nikolaus Križ, de la Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară, pe tema bunăstării animalelor în timpul transportului.

În calitate de coordonator din partea Grupului PPE, am intervenit în cadrul dezbaterii și am atras atenția asupra nevoii unei condiționări a încheierii acordurilor comericiale cu statele terțe de respectarea acelorași standarde de bunăstare pe care le avem și în UE. Nu în ultimul rând, am subliniat necesitatea schimbului de bune practici între statele membre în ce privește bunăstarea animalelor pe timpul transportului, România luând măsuri recente ce pot fi multiplicate și în celelate state membre.

Iată intervenția pe care am avut-o:

▶️ La acest moment, suntem într-o etapă de evaluare în ceea ce privește componenta bunăstării animalelor în timpul transportului atât în interiorul UE, cât și în exteriorul UE către statele terțe. Aș dori să știu dacă Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară intenționează ca în evaluarea pe care o elaborează, să analizeze legislația statelor terțe, acolo unde exportăm animalele vii. În interiorul UE, lucrurile sunt destul de simple deoarece avem o legislație în vigoare care asigură standarde înalte. De asemenea, este important să știm dacă există posibilitatea condiționării încheierii unor acorduri comerciale cu statele terțe de respectarea acelorași standarde de bunăstare pe care le avem și în UE. În caz contrar, ar fi profund imoral ca noi să cerem niște standarde pentru fermierii din UE, dar în același timp, să nu urmărim aceleași standarde pentru fermele de unde importăm produse alimentare în interiorul UE.

▶️ Mai mult, se impune multiplicarea exemplelor de bune practici pe care le avem în interiorul UE. De exemplu, în România, am avut acea problemă cu vaporul care s-a scufundat cu oi. Drept urmare, avem deja o legislație adoptată în acest domeniu. Astfel, la bordul fiecărui vapor, trebuie să fie prezenți doi medici veterinari pe toată durata transportului, de la încărcare, până la destinație, chiar dacă este în afara UE. Dacă o navă încalcă de două ori regulile prevăzute în această lege, i se retrage total certificarea de a efectua astfel de transporturi. Această practică ar fi oportună de aplicat la nivelul tuturor statelor membre. Mulțumesc.

Nikolaus Križ, reprezentant Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară (EFSA), a transmis următorul mesaj: „În ceea ce privește întrebarea domnului Buda referitor la acorduri și posibila condiționare. Nouă ni se cer date științifice. Noi trebuie să facem tot ce e posibil. Nu ne implicăm în acorduri de liber schimb, nu ne implicăm în legislația externă. În mod specific, cei doi veterinari pe o navă, poate fi un exemplu multiplicat și în celelalte state membre.

În ceea ce privește bunăstarea animalelor în timpul transportului, vă voi spune despre ce face EFSA în acest domeniu. EFSA a fost create în 2002 și atunci PE a fost suficient de vizionar încât să adauge bunăstarea animalelor, dar și sănătatea plantelor. Am primit din nou sarcini legate de bunăstarea animalelor. Recent, ne-am ocupat mult de gripa aviară. Am lucrat cu Centrul European pentru Prevenția și Controlul Bolilor pe subiectul COVID-19.
Transportul animalelor: am pregătit un aviz în 2011 pe acest subiect și cu noua strategie De la fermă la farfurie, ne concentrăm mult pe bunăstarea animalelor. Avem un mandat clar pe transportul animalelor care cresc în libertate și cele care cresc în cuști. Vom avea așadar două avize și vom oferi recomandări pentru a preveni și corecte consecințele asupra bunăstării animalelor în timpul transportului. Noi vom face o consultare publică, probabil prin februarie. Ne bucurăm de orice contribuție din partea dvs.”