Este datoria noastră comună să pregătim Europa pentru următorii pași, permițând reluarea activității economice!

PPEUltimul schimb de opinii din cadrul ședinței Comisiei de Afaceri Juridice a Parlamentului European de astăzi a avut loc în prezența domnului Maroš Šefčovič, Vicepreședinte al Comisiei Europene și responsabil pentru Relații Interinstituționale și Prospectivă.

În discursul său, domnul Comisar Šefčovič a subliniat faptul că: „Permiteți-mi să spun mai întâi că sunt recunoscător pentru susținerea, încrederea și cooperarea strânsă a Parlamentului în ultimele luni și admir hotărârea dvs. de a lucra eficient în aceste condiții adverse. Sunt foarte conștient de importanța muncii depuse de această comisie, în special în aceste perioade de criză și aștept cu nerăbdare să vă actualizăm cu privire la părțile relevante ale activității noastre și să continuăm cooperarea noastră strânsă și fructuoasă.
Permiteți-mi să încep cu programul de lucru al Comisiei. COMWP 2020 este rezultatul unui dialog interinstituțional intens cu Parlamentul European, Consiliul și organele consultative.
Implementarea acțiunilor planificate în cadrul acestui program de lucru va necesita, de asemenea, o colaborare strânsă între toate instituțiile UE.
Multe inițiative cheie au fost deja adoptate în primele luni ale mandatului acestei Comisii, inclusiv Acordul Verde, Fondul / Mecanismul Tranziției Juste și lucrările noastre privind Inteligența Artificială și Strategia Industrială a Datelor.
În fața pandemiei devastatoare COVID-19, concentrarea noastră neclintită s-a schimbat spre salvarea de vieți și protejarea nivelului de trai.
Europa a făcut mai mult în primele patru săptămâni ale acestei crize decât în ​​primii patru ani.
Acum este datoria noastră comună să pregătim Europa pentru următorii pași – permițând reluarii activității economice, limitând în același timp riscurile pentru sănătate, prin teste adecvate, date fiabile și cooperare transfrontalieră.
Abordarea noastră asupra recuperării este centrată ferm pe accelerarea tranziției cu oportunitățile sale de digitalizare și decarbonizare și stimularea rezistenței noastre.
Într-adevăr, accentul revizuit al programului de lucru al Comisiei pe anul 2020 ne va permite să tragem lecțiile necesare din criza COVID-19, continuând totodată să ne concentrăm asupra îndeplinirii priorităților noastre strategice.
Cele șase ambiții principale prezentate în Orientările politice ale președintelui von der Leyen rămân busola noastră pentru lucrările care urmează.
Programul de lucru al Comisiei adaptat va fi prezentat miercuri împreună cu propunerea revizuită de CFM și pachetul de recuperare, iar împreună cu președintele von der Leyen, îl vom prezenta în plenul Parlamentului European în aceeași zi.
Permiteți-mi să abordez acum alte aspecte pe care doriți să le dezbateți, începând cu reforma Comitologiei.
Propunerea Comisiei de modificare a Regulamentului de comitologie introduce patru modificări specifice care vizează reducerea numărului de rezultate „fără (sau lipsă) de aviz” la nivelul comitetului de apel.
Din păcate, discuțiile cu privire la această propunere au fost blocate în Consiliu.
Însă acum, după câteva schimburi interesante în această comisie și în plen, aștept cu nerăbdare raportul Parlamentului cu privire la propunerea Comisiei. După cum am spus în plen, sper că poziția dvs. ne va ajuta să deblocăm situația în Consiliu, astfel încât să adopte propria poziție.
Pe parcursul acestui proces, vom ține cont de obiectivul inițial al propunerii Comisiei, care nu este o revizuire a întregului proces de comitologie, ci modificări vizate pentru a rezolva probleme specifice.
Acum, pe obiectivul Parlamentului de a avea o administrație UE deschisă, eficientă și independentă, cu care cetățenii, întreprinderile și părțile interesate să poată interacționa, suntem dedicați puternic acestui obiectiv.
Când vorbim de drept administrativ, poate fi tentant să presupunem că administrațiile UE și cele naționale sunt foarte asemănătoare. Totuși, acest lucru nu este întotdeauna cazul.
Interacțiunea directă a cetățenilor cu administrația europeană este comparativ mult mai rară și este mai probabil să fie pentru activități extrem de specializate, pentru care au fost stabilite norme specifice sectorului.
Introducerea unui set comun de reguli poate să nu fie la fel de eficientă în asigurarea drepturilor cetățenilor și a întreprinderilor.
În ceea ce privește agenda mai bună de reglementare a Comisiei: OCDE se situează în sistemul nostru de evaluări, evaluări de impact și consultări publice printre cele mai bune din lume. Într-adevăr, exercițiul de analiză al Comisiei din anul trecut arată un sprijin larg pentru abordarea noastră de o mai bună reglementare între părțile interesate.
În același timp, Comisia trebuie să abordeze reglementări, care au devenit învechite sau ar putea fi făcute mai puțin greoaie și mai eficiente, cum ar fi prin utilizarea de noi soluții IT. Acest lucru este relevant în special pentru IMM-urile care se luptă să se refacă din criză.
Comunicarea privind o mai bună reglementare – care va fi publicată mai târziu în acest an – va reflecta aceste puncte, incluzând desigur preocupările Parlamentului European. Dar ne așteptăm ca Parlamentul să investească în continuare în capacitățile lor de reglementare mai bună.
O mai bună reglementare este o responsabilitate comună. De exemplu, ar fi util să vedem o evaluare a impactului amendamentelor Parlamentului, în special a costurilor și beneficiilor suplimentare.
Mă bucur, de asemenea, să vă spun că am adoptat Decizia privind instituirea Platformei Fit for Future la 11 mai. Am lansat un apel de exprimare a interesului pentru reprezentanții întreprinderilor și societății civile de a solicita grupul de părți interesate.
Noua platformă va contribui la simplificarea și reducerea sarcinilor din legislația existentă. De asemenea, se va analiza modul în care digitalizarea poate face ca legislația să fie potrivită pentru viitor.
Noua platformă se va concentra mai mult asupra sarcinilor pe teren, datorită rolului consolidat al autorităților locale și regionale. De asemenea, se va analiza în special sarcinile pentru IMM-uri, iar trimisul UE pentru IMM-uri joacă un rol important. Prima întâlnire ar trebui să aibă loc în toamnă. Vă voi ține la curent cu activitatea acestei importante platforme.”