Finanțarea transportatorilor care respectă standarde înalte privind bunăstarea animalelor, dar și formarea continuă a părților implicate în transport, soluții pentru asigurarea normelor de bunăstare!

PPEÎn cadrul Comisiei de anchetă privind protecția animalelor în timpul transportului din Parlamentul European, a avut loc audierea publică privind transporturile de animale vii în țările terțe. În calitate de coordonator din partea Grupului PPE, am avut un schimb de opinii cu experții prezenți, pe marginea problemelor de dumping între firmele de transport, pe tema transportului din Noua Zeelandă și Australia către țările terțe, dar mai ales referitor la soluțiile posible în vederea respectării normelor de bunăstare a animalelor pe durata transportului. Astfel, finanțarea transportatorilor prin intermediul fondurilor europene disponibile pe componenta de bunăstare, dar și formarea continuă a părților implicate în transport, pot reprezenta soluții cu un impact major în creșterea bunăstării animalelor pe durata transportului.

➡️ Dar iată intervenția mea:
Felicitări experților pentru prezentările foarte bune realizate. Observăm că la fiecare prezentare, putem identifica și soluții pentru a respecta normele de bunăstare a animalelor în timpul transportului. Aș dori să o întreb pe doamna Madeleine care este opinia dânsei cu privire la modul de rezolvarea a acestor probleme de dumping între firmele de transport de animale?
Domnul Hormann spunea că unele firme înregistrează pierderi ale animalelor transportate de 30%. Stimați colegi, trebuie să fim atenți ce verbalizăm în aceste comisii. Acest lucru impactează din punct de vedere economic acea firmă. Niciodată nu cred că cineva va încheia contract cu o firmă care înregistrează rata mortalității de 30% pe durata transportului, dincolo de rațiunile ce țin de bunăstare.
Expunerea domnului doctor Beteg a fost una foarte bună, domnia sa venind cu câteva soluții extrem de importante. Doamna președinte, poate ar trebui să insistăm și noi mai mult pe două axe: finanțarea din fondurile prevăzute pe componenta de bunăstare a acelor transportatori care respectă bunăstarea animalelor, dar și formarea continuă a părților implicate în transport.

De asemenea, l-aș întreba pe domnul Păun dacă a evaluat transportul din Australia, Noua Zeelandă către țările arabe și care este situția în urma acestor evaluări. Mai mult, care sunt soluțiile pe care domnia sa le propune în soluționarea problemelor. Pe doamna doctor Maria Dayen, aș dori să o întreb dacă a discutat cu fermierii, în ce măsură aceștia au capacitatea de a asigura menținerea vițeilor la patru săptămâni în fermele respective. Acest lucru implică și o infrastructură solidă. Ca medic veterinar, trebuie să fii conectat cu fermierilor, nu doar să spui dintr-un birou ce trebuie să facă fermierul. Mulțumesc.

Madeleine Martin, responsabil cu bunăstarea animalelor în cadrul Ministerului Agriculturii din Germania, a transmis următoarele mesaje: „Domnule Buda, în momentul de față nu avem o punere în aplicare a regulamentului 1/2005 în statele terțe pentru a îi obliga pe transportatori să respecte regulamentul. Dacă de exemplu, nu trebuie să plătesc închirierea unei stații intermediare, atunci pot să transport mai ieftin și astfel fac dumping și îi afectez pe cei care respectă regulile. Dacă schimbăm regulile, atunci nu vom mai putea transporta decât carne, embrioni sau material de înseminare. Eu sunt foarte supărată pentru că cel mai sincer este cel care câștigă cel mai puțin. Aș dori să subliniez că pentru un transport conform e nevoie de o certificare uniformă. Nu există nicio posibilitate să fie descărcate animalele pe traseul în Kazastan spre exemplu sau Uzbekistan. De aceea, avem nevoie de o certificare uniformă. Cerințele de certificare în statele membre sunt foarte diferite. E clar că legislația nu se respectă când se iese din UE. Autoritățile veterinare dar și celelate autorități însărcinate cu control trebuie să depună mai multe eforturi. Trebuie să fie mai multe proceduri de infringement. Standardele actuale nu sunt suficiente din punctul meu de vedere. Unele firme de transport care vor să respecte legislația se confruntă cu un dumping extraordinar pe această piață. Unele întreprinderi nu reușesc să fac față concurenței distorsionate. Autoritățile responsabile trebuie să urmăreasă mult mai bine ce se întâmplă.”

Fridhelm Hormann, Director, Independent Product Controlling Hormann GmbH, Germania, a transmis următoarele mesaje: „Ideea de a nu distruge strategia Farm to Fork este una care ar trebui să constituie o premisă. Lipsesc controalele reale ale statelor membre în state terțe. Din 1997, am avut 160.000 de controale în țările terțe. 20 000 dintre ele s-au referit numai la controale cu transport de animale vii. Prevederile reglementare din anul 2005 sunt clare, dar lipsesc controalele. Există articole clare care stabilesc orarul pe care îl pot folosi firmele de transport. În iulie 2007, toate statele membre trebuiau să aibă un catalog de sancțiuni pentru încălcarea regulilor, dar nu am văzut un astfel de catalog. Există transporturi mult prea lungi, fără pauză. Cam 20% din camioane nu se opresc la stațiile de aprovizionare. În cazuri extreme, peste 30% din toate animalele care au fost urcate în camion sau pe vapor, au sfârșit în condiții inacceptabile. Moartea acestor animale, cam de 30% vorbim, apare cam la 10 zile după ce animalul a ajuns la destinație. Fie că era deshidratat, fie că ajung cu pneumonie, ele sfârșesc în chinuri.
Domnul Buda, ați vorbit de rentabilitate în cazul în care mor 30% din animale. Bineînțeles, că nu după toate transporturile mor 30% din animale, dar în cazul în care se transportă la 40 de grade, cad animalele ca muștele. Importatorii se duc la asigurator în speranța să-și recapete suma desigur. Nu se știe dacă funcționează tot timpul, dar ei cred că pot să șteargă urmele problemelor pe care le-au creat.”

Gabriel Paun, EU Director, Animals International, a transmis următoarele mesaje: „Domnul Buda, organizația pe care o reprezint este din Australia. Ste primul sistem de trasabilitate care pune responsabilitatea pe transportator. A scăzut transportul de animale vii și s-a pus accent pe transportul de carne tocmai pentru că au fost norme atât de stricte.
Am analizat porturile din țările terțe, dar si din unele state membre, cum ar fi România. Ce se întâmplă pe mare? În primul rând, vasele cu care sunt transportate animalele sunt foarte vechi. Majoritatea vaselor au fost convertite de la transport de marfă la transport de animale înainte să fie date la fiare vechi. Nu există medici pe vase. În absența medicilor veterinari, șoferii prepară acele cocktailuri medicamentoase. Multe animale suferă de stres. Cea mai lungă călătorie documentată a fost de 21 de zile din România în Golful Persic. Animalele nu se pot odihni în timpul transportului, nu pot bea, nu se pot odihi. Am documentat mai multe transporturi în state terțe. În țările terțe, animalele sunt bătute, lovite, înjunghiate, moartea lor este prelungită și durează până la 30 de minute la animalele mari.”

Florin Beteg, Profesor la USAMV Cluj-Napoca, a transmis următoarele mesaje: „Am să îmi încep prezentarea cu un citat: „Măreția unei națiuni și starea sa morală pot fi judecate după felul în care își tratează animalele.” Am ales să îmi încep prezentarea cu citat din Ghandi pentru că imaginile arătate de antevorbitorul meu sunt șocante, dar reale. Bunăstarea animală trebuie fie corelată cu transportul animalelor. Au trecut mai bine de 15 ani de la adoptarea Regulamentului 1/2005. S-au făcut progrese, dar bunele practici în comerțul cu țările terțe trebuie să fie armonizate pentru a fi puse în aplicare. Trebuie să dăm dovadă de spirit practic, să lucrăm împreună.
Bunăstarea și sănătatea animalelor- valoarea adăugată europeană a Regulamentului 1/2005 este evidentă în relațiile comerciale cu statele terțe. Ar trebui să îi instruim pe toți partenerii, fermieri, transportatori, inspector. Trebuie să avem o formare continuă. Eu pledez pentru formări anuale ale tuturor părților implicate. Nu acceptăm niciun fel de abatere de la regulile de protecție a animalelor. Eu vin cu soluții care pot fi aplicate. Propun ca UE să acorde subvenții differentiate pentru companiile transportatoare în funcție de evaluarea stării animalelor de membrul echipei de control. Toate documentele pot fi transmise în timp real. Ar trebui să existe o Agenție de supraveghere a animalelor în timpul transportului. Pot fi finanțati observatori independenți pe durata transportului.”

Maria Dayen, președintele Comisiei de Bunăstare a Animalelor din Camera federală a medicilor veterinari, Germania, a transmis următoarele mesaje: „Am primit întrebarea de la domnul Buda referitoare la înțărcarea vițeilor. Acest lucru presupune compensații financiare. Bineînțeles, trebuie să vorbim cu fermierii, să vedem dacă își pot extinde capacităților în acest sens. Considerăm că având în vedere interesul animalelor, ar trebui impuse următoarele cerințe: transportul animalelor spre abator nu ar trebui să depășească 8 h. Certficarea firmelor de transport către firmele terțe trebuie să se facă către firmele independente. E nevoie de o rescriere a regulamentului. Nu numai condițiile de transport ar trebui schimbate, ci ar trebui să se verifice necesitatea efectuării transportului. Un minim 4 săptămâni de viață ar trebui impuse înainte ca vițeii să fie înțărcați. Transportul cărnii este posibil către țările terțe. Transportul animalelor vii trebuie justificat.”