Conform datelor publicate de Institutul Național de Statistică, importurile de lapte brut s-au majorat cu aproape 43% în primul semestru al anului, în timp ce cantitatea de lapte colectată de unităţile procesatoare de la exploataţiile agricole şi centrele de colectare a fost mai mică cu 0,7% decât în aceeaşi perioadă din anul anterior.

Situația este deosebit de îngrijorătoare, fabricile de lapte românești fiind nevoite să-și restrângă activitatea ca urmare a importurilor necontrolate de lapte care se comercializează la un preț mai redus decât cel autohton, dar și a costurilor mari de producție, a lipsei piețelor de desfacere. În timp ce fermierii stau cu brânza pe stoc, piața este invadată de valuri de importuri de brânză de slabă calitate, majoritatea fiind falsificată.

Ce instrumente are Comisia la îndemână în vederea sprijinirii producătorilor autohtoni de brânzeturi și încurajării consumului de produse locale?

Răspuns dat de dl Wojciechowski
în numele Comisiei Europene
Referința întrebării: E-006944/2020

Principalii beneficiari ai politicii agricole comune (PAC) sunt fermierii. Cu toate acestea, sunt disponibile o serie de instrumente pentru a sprijini alți actori din lanțul de aprovizionare, inclusiv producătorii de brânzeturi.

Acesta este, în special, cazul măsurilor de sprijin în caz de criză, dar și al măsurilor mai structurale din cadrul politicii de dezvoltare rurală, al politicii privind indicațiile geografice și al măsurilor de promovare.

În ceea ce privește promovarea, în 2021 sunt puse la dispoziție 182.9 de milioane EUR pentru a finanța activități de informare și promovare pentru produsele agroalimentare din UE în statele membre ale UE și în țările din afara UE.

Producătorii de brânzeturi de calitate legate de anumite regiuni pot înregistra denumirile produselor în cadrul sistemului indicațiilor geografice (IG), cum ar fi, de exemplu, „Telemea de Sibiu”, „Telemea de Ibănești” și „Cașcaval de Săveni”. Sistemul indicațiilor geografice facilitează comercializarea produselor la un preț mai bun, pe baza proprietăților lor locale și a autenticității lor. În medie, cele 248 de brânzeturi cu indicație geografică înregistrate în Uniunea Europeană beneficiază de un preț cu 60 % mai mare decât produsul standard.

Măsurile și sprijinul sunt, de asemenea, puse la dispoziție în cadrul Programului de dezvoltare rurală (PDR) pentru România, care vizează îmbunătățirea competitivității producătorilor primari, modernizarea și sprijinirea investițiilor sau furnizarea de servicii de consiliere specifice fermierilor.