Necesitatea revitalizării sectorului feroviar din România

Sistemul de transport feroviar din România se află în fața unor provocări greu de surmontat, dat fiind contextul aplicării celui de-al patrulea pachet feroviar de la mijlocul lunii iunie 2019. Principalul obiectiv al pachetului este crearea unui spațiu feroviar unic european, ceea ce presupune o reformă a sectorului feroviar din Uniunea Europeană prin încurajarea concurenței și a inovării în zona piețelor interne ale transportului feroviar de călători. Conform reprezentanților Unității de siguranță din cadrul Agenției Uniunii Europene pentru Căile Ferate, rezultatul final al acestor eforturi îl reprezintă atingerea unor niveluri mai mari de siguranță pentru transportul feroviar în scopul creșterii nivelului de competitivitate modală.

Din păcate, în România, infrastructura feroviară este deficitară, iar transportul pe calea ferată se face de 4 ori mai lent decât în statele din vestul Europei. Astfel, prevederile celui de-al patrulea pachet feroviar, în special cele ale pilonului tehnic, vor afecta puternic activitatea tuturor operatorilor de transport din România, existând riscul unei posibile pierderi masive a luptei concurențiale la nivel european.

Care sunt instrumentele de care dispune Comisia în vederea oferirii unei asistențe tehnice autorităților române pentru a gestiona eficient cel de-al patrulea pachet feroviar?