Standardele de bunăstare a animalelor pot fi respectate prin dezvoltarea unor ferme pe culoarele de transport, unde animalele transportate să aibă posibilitatea de a se hrăni, odihni și adăpa!

PPEÎn cadrul Comisiei de anchetă privind protecția animalelor în timpul transportului din Parlamentul European, a avut loc o audiere publică privind transporturile de animale vii pe distanțe lungi în Uniunea Europeană. În calitate de coordonator din partea Grupului PPE, am subliniat în intervenția pe care am avut-o faptul că trebuie să identificăm soluții constructive cu privire la respectarea standardelor înalte de bunăstare în timpul transportului animalelor vii. O astfel de soluție poate fi înființarea de ferme pe traseul culoarelor de transport, prin intermediul fondurilor europene disponibile pe componenta de bunăstare. Am atras atenția încă o dată asupra faptului că interzicerea transporturilor nu reprezintă o opțiune de luat în calcul. Sunt state terțe care nu acceptă carcase, care doresc să importe animale vii. Dacă nu vor importa din Uniunea Europeană, o vor face din alte state, cum ar fi Australia, Noua Zeelandă, ceea ce ar duce la falimentul multor fermieri europeni.

 

➡️ Dar iată intervenția mea:

 

Mulțumesc experților pentru expunerile făcute. Putem creiona câteva concluzii în urma acestor prezentări. În primul rând, este clar că avem de-a face cu o încălcare a Regulamentului numărul 1/2005 privind transportul animalelor în foarte multe state membre. Doamna președinte, Comisia ANIT trebuie să solicite Comisiei Europene să se aplece mult mai atent asupra implementării acestei directive în statele membre. De nenumărate ori, am auzit astăzi semnalându-se această chestiune, și anume, faptul că se încalcă prevederile Regulamentului. Iată că avem deja o legislație, și noi putem veni cu orice altă legislație suplimentară, însă dacă ea nu se respectă la nivelul statelor membre, nu se rezolvă nicio problemă.

 

În al doilea rând, este foarte important să înțelegem ce se întâmplă în teren. Sigur că raportat la transportul vițeilor neînțărcați, pot exista propuneri, așa cum le-am auzit în această dimineață de la experți, de interzicere a transporturilor. Însă aceasta nu reprezintă o soluție. Noi trebuie să venim cu soluții constructive adaptate la specificul acestor animale. Am atras atenția de nenumărate ori în această Comisie asupra faptului că sunt state membre, cum ar fi România, de exemplu, care nu au dezvoltată o rețea de maternitate pentru purcei și suntem nevoiți să importăm aceste animale din afara țării.

 

De asemenea, trebuie să fim conștienți că există ferme care nu au capacitatea de a aduce vițelul până la înțărcare. Acestea sunt aspecte reale care vin din teren. Pe de altă parte, sunt ferme care se ocupă de creșterea vițeilor neînțărcați ducându-i până la greutatea optimă solicitată pe piață. Sub acest aspect, trebuie să vedem ce putem face. Aș dori să îi întreb pe experți dacă nu apreciază că ar fi nevoie să avem culoare de transport pentru animale tinere, dar nu numai. Aceste culoare să conțină din loc în loc ferme unde să fie descărcate aceste animale. Degeaba spunem noi să se facă pauze, până la urmă unde se realizează aceste pauze? Într-o parcare? Care este efectul? Eu cred că ar trebui ca din fondurile europene alocate pe componenta de bunăstare să dezvoltăm aceste ferme pe traseul culoarelor de transport, unde animalele să fie descărcate, hrănite și așa mai departe. Interzicerea acestor transporturi nu este o soluție. Sunt state terțe care nu acceptă carcase, care doresc să importe animale vii. Dacă nu vor importa din Uniunea Europeană, o vor face din alte state, cum ar fi Australia, Noua Zeelandă. Este un lobby puternic acum din partea celor două state în vederea suspendării transportului de animale vii din Uniunea Europeană în țările terțe. Mulțumesc.

 

Rob Doyle, Director pentru Bunăstarea Animalelor în Departamentul pentru Agricultură, Alimentație și Marină, a transmis următoarele mesaje: „Vă împărtășesc modul în care o autoritate competentă din Irlanda protejează vițeii. Standardele din Irlanda sunt foarte ridicate în ce privește transportul de animale vii. Niciun vițel nu este transportat înainte de împlinirea a 10 zile de viață. La centrele de adunare vițeii sunt pregătiți. În Irlanda, nu se încarcă pe distanțe lungi vițeii sub 40 de kg și este redusă densitatea de încărcare. În Irlanda, toate vehiculele sunt inspectate de veterinari oficiali.  Veterinarii se asigură că există suficientă hrană, ventilație la bord. Există veterinari care însoțesc transporturile. În cazul Irlandei, nu putem spune că există încălcări flagrante de bunăstare a animalelor.”

 

Roest Hendrik-Jan, în numele Ministerului Agriculturii din Olanda, a subliniat faptul că: „În dreptul olandez, animalele sunt ființe simțitoare și nu doar o proprietate a cuiva. Avem obligația de a proteja animalele pe care le îngrijim și de care trebuie să ne ocupăm așa cum trebuie. Nevoia de acțiune este majoră. În ultimii ani, guvernul olandez a dorit să reducă transportul de animale ca volum, dar și ca durată. Animalul e bine să fie sacrificat local și de a transporta doar carnea sau carcasele. Ne concentrăm pe implementarea și aplicarea corectă a regulilor existente. Pe plan internațional, trebuie să vedem cine are răspunderea. Țările de Jos au luat o poziție pentru ca vițeii neîntărcați să nu fie transportați pe distanțe lungi fără să se adape. Înălțime și spațiu pentru animele, acordarea unor suprafețe specifice-acestea ar trebui să fie introduse ca măsuri în Regulament. Dorim să nu există un drum mai lung de 8 h pentru animalele care merg la abator. Trebuie să vedem ce facem cu transportul de animale vii către statele terțe, unde nu sunt standarde bune. Au apărut raporturi șocante cu animele provenind din UE sacrificate în abatoare improvizate în Maroc.”

 

Pierre Sultana, Director European Policy Office Four Paws, a transmis următoarele mesaje: „În 2019, peste 1,6 milioane de animale au fost transportate in UE în țări terțe. S-au observat multe încălcări de bunăstare. În general, transporturile ar trebui realizate pe perioade scurte, dar acest lucru nu se respectă. Transporturile pe distanțe lungi sunt problematice. Transportul de porci dinspre Franța și Germania, din 2019, au fost găsite rezervoarele goale de apă și temperaturi de 41 de grade.

Problemele de bunăstare a animalelor sunt foarte mari. Din punct de vedere a bunăstării animalelor, distanțele pe termen lung nu pot fi aliniate cu standardele de bunăstare. Schimbarea modului de transport, de exemplu material geentic în loc de animale vii ar trebui introdusă.”

 

Dr Daniele Tullio, veterinar oficial de la Azienda Sanitaria Locale Bari a subliniat următoarele idei: „Eu lucrez ca veterinar oficial în portul care leagă Italia de Grecia, Turcia, dar și alte țări terțe. Am efectuate foarte multe controale în care am constatat cât de diferit se aplică Regulamentul 1/2005. În Italia, nu numai că suntem destinație finală, dar și destinație de tranzit care pleacă din nordul Europei și se duc către Grecia. Neregulile sunt în ce privește durata călătoriei.”

Iris Baumgärtner, vicepreședintele Asociației pentru Bunăstarea Animalelor, a transmis următoarele mesaje: „Din 2014, asociația a documentat transportul de viței neînțărcați. Am documentat 56 de transporturi și mieii transportați spre Ungaria, România. Toate transporturile încălcau regulamentul. Animalele erau înghesuite, nu aveau suficient spațiu. În baza acestor factori de stres, animalele au suferit de foame și sete. Vițeii care suferă de foame se mușcă între ei, distrug instalațiile metalice, iar mieii sunt tentați să folosească în mod neadecvat instalațiile de adăpare. Articolul 3 spune că toate animalele trebui hrănite și adăpate conform nevoilor specifice. Pentru animalele neînțărcate, asta înseamnă alimentare cu lapte. La fiecare 9 h de transport, cel puțin o ora de pauză, după încă un slot de 9 h și 24 de h de odihnă. Sugerăm membrilor din Comisia ANIT să amendeze Regulamentul 1/2005. Să se specifice vârsta de la care poate fi înțărcat un animal și să interzică transportul animalelor care nu îndeplinesc limita de vârstă.”

Antonio Velarde, Director program de bunăstare a animalelor, IRTA-Spania a transmis următoarele mesaje: „Transportul reprezintă o situație de stres pentru animale. Ce încercăm noi să facem este să identificăm factorii de risc. Unii factori pot avea un efect negativ în materie de sete, hrană, nivel termic. Care sunt măsurile pe care le putem lua? Putem vedea că în momentul în care temperaturile sunt ridicate, reprezintă un stres termic, dar nu toate animalele vor reacționa la acest factor.”