Statele membre au obligația de a verifica și sancționa transportatorii „low-cost” de animale vii care nu respectă standardele de bunăstare!

PPEÎn cadrul Comisiei pentru protecția animalelor în timpul transportului din Parlamentul European, am participat la audierea publică cu privire la responsabilitățile operatorilor de transport și ale altor părți interesate din sectorul privat (inclusiv cele mai bune practici). În calitate de coordonator al Grupului PPE în Comisia ANIT, le-am adresat experților o serie de întrebări pe marginea expunerilor sale abordând următoarele subiecte: transportatorii „low-cost” de animale vii, organizarea abatoarelor, transportul vițeilor neînțărcați, obligativitatea prezenței unui medic veterinar pe durata transportului maritim, dar nu numai.  Apariția transportatorilor „low-cost” subminează eforturile depuse de companiile care respectă standardele de bunăstare. Astfel, se impune ca statele membre să verifice acești transportatori și să nu autorizeze transporturile de animale vii dacă nu se respectă standardele de bunăstare.

Iată intervenția pe care am avut-o:

Mulțumesc foarte mult experților de astăzi pentru expunerile făcute. Aș dori să adresez întrebări fiecărui expert și am să încep cu domnul Gore legat de organizarea abatoarelor. Există un număr de ferme care să fie arondate la abatoare astfel încât să existe o corelare între capacitatea fermelor și capacitatea abatoarelor de a sacrifica animalele? De asemenea, mă interesează să aflu cine organizează acest transport al animalelor: abatorul în sine are propria flotă de transport sau este vorba de operatori independenți sau privați?

Domnul Bardy, referitor la acei transportatori „low-cost” care subminează eforturile făcute de societăți care respectă standardele privind bunăstarea animalelor, aș dori să știu de ce s-a ajuns la o asemenea situație? Cine este de vină? Vorbim de o delăsare, neglijență a autorităților din Franța care au autorizat acești transportatori de animale care nu respectă standardele? Sau discutăm de o concurență neloială? Am înțeles că în opinia dumneavoastră, Regulamentul 1/2005 ar fi de ajuns dacă ar fi aplicat corespunzător la nivelul statelor membre. Aș dori să vă întreb care este rata mortalității la un transport, atunci când el este organizat pentru animale de prăsilă.

Doamna Cristina Bungărdean, în condițiile în care am avut de-a face cu o modificare a legislației vizavi de transportul animalelor, există în momentul de față obligativitatea prezenței unui medic veterinar pe toată durata transportului atunci când vorbim de transportul pe mare?

Doamna Caroline Rowley, am înțeles că există probleme în ce privește transportul vițeilor neînțărcați, acestea realizându-se la vârste mici. În calitatea pe care o aveți, ați avut discuții cu fermierii și autoritățile statului astfel încât să se găsească niște mecanisme prin care vițeii să fie ținuți în ferme până la vârsta înțărcării? Care este soluția pe care o vedeți astfel încât vițeii neînțărcați să fie transportați? Pe lângă criticile adresate, ar trebui să venim și cu soluții.

Doamna Tea Dronjić, am înteles foarte clar că doriți să opriți transportul animalelor către Libia. Ați identificat alte piețe de desfacere pentru fermierii din UE? Aici, discutăm de milioane de animale care sunt transportate în fiecare an. Nu putem spune că închidem o rută de transport. Ce punem în locul acesteia? Mulțumesc.

▶️ Mr Romain Bardy, CEO Bardy Bresse: „A transporta bine animalele are un cost. Domnule Buda, referitor la transportatorii low cost, aceștia au apărut pe fondul costurilor mari de bunăstare a animalelor. Transportatorul are un rol comercial. Dacă se renunță la un transport pentru că nu se îndeplinesc condițiile, mâine oricine altcineva poate să îi ia locul. Comisia nu a venit cu o soluție legat de acei transportatori care nu își fac treaba bine într-un alt stat membru.

Am să vă prezint felul în care percep situația operatorii din Franța. Rolul nostru nu se limitează doar la livrarea animalelor. În cazul meu, pentru animale de înaltă valoare genetică, după transport, trebuie să venim cu servicii suplimentare. Din 2015, în urma aderării mai multor țări la UE, au apărut transportatori mulți care ar putea fi considerați low-cost. Eforturi făcute de societăți cum e a mea au fost subminate de actori care au venit pe piață. Au apărut actori în marea lor majoritate, care veneau din noile state membre ale UE, și din cauza dorinței de a cuceri noi piețe, am asistat la o cursă în jos. Transportul de animale vii este privit ca o afacere și nu fac acest lucru din vocație.

Am constatat o scădere de aproape 50% a tarifelor noastre. Asistăm la o concurență atât de intensă. Este greu să le explicăm clienților că există reguli. Regulamentul 1/2005 este foarte complex, cu reguli bune. A începe în a aplica nu ar fi rău.”

▶️ Dr Cristina Bungărdean, Șeful Directoratului General pentru Controale din cadrul Autorității Sanitar-Veterinare din România: „Domnul Buda, legislația prevede obligativitatea unui medic veterinar oficial doar pentru călătoriile peste 10 zile și când temperatura la îmbarcare depășește 35 de grade. Există un proiect de modificare a actului normativ prin care prezența medicului veterinar va fi obligatorie, indiferent de temperatură sau de durată.

Tema bunăstării este un subiect de interes general. Ca alte state și România s-a dedicat îmbunătățirii bunăstării animalelor. Bunele practici ajung să devină practici curente. În România, tocmai pentru a îmbunătăți aceste aspecte, s-a modificat legislația la nivel național. Cele mai recente modificări sunt printr-o lege adoptată anul trecut de Parlamentul României. În ce privește actul de autorizare a navelor privind transportul de animale, restrânge perioada de valabilitate a autorizațiilor, în România fiind de 3 ani acum. Apreciem că am îmbunătățit acțiunile, am învățat din incidentele anterioare. Am elaborat noi proceduri cum ar fi în cazul apariției unor incidente, inclusiv modificări ale actelor de sancționare. Toate eforturile pe care le-au depus România, vor continua cu siguranță. Responsabilitățile ar trebui clar stabilite în funcție de implicarea fiecărui actor în transportul animalelor.”

▶️ Dr Tea Dronjić, Medic Veterinar și Director de Proeicte la Fundația Animal Welfare: „Domnule Buda, m-ați întrebat despre situația animalelor exportate în Libia. Comisia Europeană a trebuit să înființeze un sistem care să treacă de la transportul animalelor vii la comerțul cu carcase și chiar transportul cu embrioni.

Transportatorii răspund direct de bunăstarea animalelor în timpul transportului. Ei trebuie să respecte toate practicile de transport menționate în Regulament. În ultimii 10 ani, am anchetat 820 de rute. Animalele transportate veneau din 17 state membre și 90% din animalele inspectate au fost exportate în afara UE. 89% de companii încălcau Regulamentul. Încălcările cele mai frecvente: spațiul deasupra animalelor care să le permită să stea în poziția naturală era neadecvat, 44% din transportul de animale la granița cu Turcia erau supraaglomerate, nu aveau spațiu să se miște sau să ajungă la apă, 50% din animalele transportate în Rusia aveau temperaturi de -10 grade și sub. Dispozitivele de băut nu erau cele potrivite pe cele 47% din vehiculele de transport. În 2014, Fundația noastră a analizat și animalele transportate maritim. Planificarea incorectă a duratei călătoriei către destinația finală și faptul că lipseste transportatorul pe cea mai mare parte a transportului sunt principalele probleme identificate. Trebuie să se oprească animalele vii în state terțe până când se asigură respectarea Regulamentului.”

▶️ Ms Caroline Rowley, Director Ethical Farming Irlanda: „Domnule Buda, m-ați întrebat care este soluția. Noi producem prea mulți viței de lapte și din păcate, nu avem o soluție rapidă. Noi am vrea ca vârsta să fie ridicată la 2 luni pentru viței neînțărcați pentru că sunt mult mai echipați să facă față transportului. Fermierii ar trebui să îi țină mai mult pe fermieri.Voi vorbi de experiența mea în industria transportului de animale vii în Irlanda. Responsabilitatea transportatorilor este de a ne asigura că se respectă Regulamentul 1/2005, în special în ce privește hrănirea animalelor pe timpul transportului. Adesea vițeii neînțărcați călătoesc 24 de h fără a fi hrăniți. Vițeii neîntărcați trebuie hrăniți cu înlocuitor de lapte și nu pot fi hrăniți fără a opri, iar șoferul nu îi poate hrăni pe toți. Vițeii petrec uneori și 11 h fără să fie hrăniți înainte de a urca pe feribot. Vițeii nu au grăsimea corporală sau sistemul imunitar necesar pentru a rezista la astfel de transport. Am văzut înregistrări cu abuzuri teribile și tratamente înfiorătoare a vițeilor.”

▶️ Dr Michael Gore, Federația Belgiană a Abatoarelor: „Domnului Buda aș dori să îi răspund. Da, ne bazăm pe capacitate și planificare. Vineri, înainte de începerea unei noi săptămâni, trebuie să oferim planul de sacrificare autorităților pentru ca acestea să ne dea aprobarea. Aceasta este legată de capacitatea abatoarelor.  Federația noastră are 130 de membri care activează în sectorul de carne roșie. Avem un procotol numit Valul de Căldură din 2020 (Heat Wave). Am încercat să găsim soluții pentru a face față la schimbărilor meteo extreme. Este vorba de veri mult mai calde, cu temperaturi extreme. Elemente pe care le-am analizat: bunăstarea animalelor, bunăstarea celor care lucrează la noi, ratele de mortalitate în timpul transportului de la producător la abator, rata mortalității în momentul în care animalele ajung la abator, anul de referință fiind 2019. Noi am analizat abatoarele membre ale Federației noastre, am analizat legătura dintre ele și stațiile meteorologice. Am analizat diferențele de temperatură în funcție de zile și de amplasarea abatorului. Dacă ar fi să luăm un punct de măsurare ca punct de referință, am putea identifica măsurile ce ar trebui luate pe tot teritoriul Belgiei.”