Prezența unui expert independent pe durata transportului de animale vii este esențială pentru respectarea condițiilor de bunăstare a animalelor!

PPEÎn cadrul Comisiei privind Protecția animalelor în timpul transportului din Parlamentul European, are loc o audiere publică privind alternativele la transportul de animale vii pe distanțe lungi și experiența agricultorilor în ceea ce privește trecerea la aceste alternative. La această audiere publică au participat următorii experți: Eveline Willems, Președinte al Grupului de lucru pentru bunăstarea animalelor în timpul transportului porcinelor de reproducție din cadrul Asociației crescătorilor europeni de animale (EFFAB), Claudiu Cazacu, autorul studiului: “Industria zootehnică românească – un studiu de comparație asupra impactului înlocuirii exporturilor vii de bovine și ovine cu carne refrigerată / congelată”, Vasile Deac, veterinar. Pe marginea expunerilor realizate de experți, am punctat anumite aspecte esențiale și am adresat o serie de întrebări referitoare la diferența de costuri între transportul pe cale aeriană și cel pe cale terestră pentru animale vii, impactul reducerii transportului de animale vii, capacitatea de abatorizare a statelor membre, dar nu numai.

▶️Iată intervenția pe care am avut-o:

Mulțumesc tuturor experților pentru prezentările realizate. Din prezentarea domnului Deac, aș dori să reținem cu toții că este nevoie de un expert independent pe durata transportului, în special pe mare. Este o chestiune foarte importantă să avem acest actor independent care să urmărească îndeplinirea tuturor condițiilor de bunăstare și de transport al animalelor. De asemenea, este important să existe instalații de rezervă, mai ales când discutăm de transportul pe mare pentru că este foarte dificil în acele condiții să găsești instrumentele prin care să repari instalațiile de ventilație sau de producere a curentului.

Doamna Eveline, aș dori să vă întreb dacă ați făcut o evaluare a costurilor de transport a animalelor de reproducție pe cale aeriană și pe cale terestră? Ce diferență de cost ar însemna? Pe mine mă interesează în ce măsură putem încuraja aceste mijloace de transport pe căi foarte rapide. Dacă puteți, aș dori să ne împărtășiți experiența dumneavoastră cu transportul de purcei. Sunt unele state, din păcate, cum este și România, care nu au capacitatea de a-și asigura necesarul de porci la îngrășat deoarece nu există ferme de reproducție.

Domnule Cazacu, felicitări pentru prezentarea dumneavoastră foarte interesantă. Dacă se poate, aș dori să ne puneți la dispoziție acest studiu. Fiind vorba despre România, cunosc foarte bine situația și aș dori să aprofundez concluziile cercetării. De asemenea, mă interesează dacă ați studiat capacitatea de abatorizare a animalelor la nivelul României sau a altor state membre. Aici este o mare problemă. Sunt regiuni întregi care nu au capacitate de abatorizare, în mai multe state membre. Drept urmare, trebuie să vedem dacă prin noua PAC putem să dezvoltăm această capacitate de abatorizare pentru a reduce transportul de animale vii. De asemenea, aș dori să vă întreb dacă ați evaluat acest export de animale vii din România sau statele terțe și ce ar însemna dacă am opri acest export și acele state ar accepta să importe carcase sau s-ar reorienta către alte state din afara UE pentru a procura animale vii. Vă mulțumesc.

Eveline Willems, Președinte al Grupului de lucru pentru bunăstarea animalelor în timpul transportului porcinelor de reproducție din cadrul Asociației crescătorilor europeni de animale (EFFAB), a subliniat următoarele mesaje: „Domnule Buda, mulțumesc pentru întrebare. Știm care este diferența de preț între transportul cu avionul și transportul pe cale rutieră. E de trei ori mai scump ca cel de pe cale rutieră.

Reproducția animalelor-este o parte importantă a agriculturii din UE. Asociația noastră continuă eforturile de selectare a animalelor conform unor indicatori de dezvoltare durabilă. Elementele genetice trebuie livrate fermierilor și ce se livrează fermierilor depinde de tehnologiile reproductive pentru specii. Eu sunt expert în domeniul porcilor. Trebuie să transportăm animalele de mare valoare, acesta trebuie să fie mesajul. Populația de femele de reproducție trebuie transportată cu mare grijă, de regulă se face și pe cale aeriană.”

Claudiu Cazacu, autorul studiului “Industria zootehnică românească – un studiu de comparație asupra impactului înlocuirii exporturilor vii de bovine și ovine cu carne refrigerată / congelată”, a transmis următoarele idei: “Vă voi pune la dispoziție studiul. Informațiile pe care le-am prezentat acum nu provin toate din studiu. Dacă producătorii din România ar pierde cota de piață dacă ar oferi carne congelată în locul animalelor vii? Dacă se poartă negocierile la nivelul statelor membre, cred că ar putea exista un impact inițial, dar nevoia pentru carne de calitate este acolo. În ce privește prețul pentru consumatori dacă ar avea loc această tranziție, cred că ar fi un preț sau mai degrabă un cost pentru fermieri, nu pentru consumatori.

Există o capacitate mai redusă de abatorizare, într-adevăr. Anumite regiuni, abatoarele nu au suficiente animale vii, nu că nu au suficientă capacitate. Se pot găsi soluții la situații punctuale. Capacitatea de abatorizare totuși nu pune problemă.

Industria zootehnică românească – un studiu de comparație asupra impactului înlocuirii exporturilor vii de bovine și ovine cu carne refrigerată / congelată”, a transmis următoarele idei: „Noi nu am analizat interzicerea totală a transportului de animale vii. Dacă e vorba de o reducere cu 50% a transportului de bovine și ovine de 5 ani ar duce la sute de mii de locuri de muncă create în România, cu beneficii directe de la nivelul salariilor, impozitelor. Am descoperit că există un potențial în abatoare foarte mare pentru procesarea cărnii. În general, este mai ieftin să transportăm carnea decât animalele în viu. Un kilogram de carne poate fi transportat cu un preț de 85% până la 95% mai mic decât la animalele vii. Dincolo de aceste analize, am constatat că și anumite destinații care nu sunt în UE, unde se folosește transportul maritim, analiza ne-a arătat că există o cerere și pentru acestea în ce privește transportul de carcase. De multe ori se importăm miei din România în Iordania, după care sunt îngrășați și vânduți pe piața locală, dar asta înseamnă că valoarea adăugată nu se înregistrează în UE, respectiv în România, ci pe piață internă. Noi credem că există logistica necesară pentru a permite o schimbare.

În ultimii ani, pentru ovine și bovine tendința a fost în creștere pentru animalele vii. Volumul general de exporturi este în creștere. Va trebui să negociem noi cadre cu statele terțe.”

Vasile Deac, veterinar: „Transportul de orice tip generează stres în rândul animalelor vii. Sunt necesare anumite corecții deoarece nu se respectă întocmai condițiile de manipulare. Foarte mulți transportatori nu sunt instruiți. Trebuie încărcate animale perfect sănătoase. Nu putem renunța la transportul animalelor vii fiindcă componenta economică nu ne permite acest lucru. Marii clienți din cultura asiatică, africană doresc animale vii pentru a respecta tradiția. Pentru a respecta standardele de bunăstare, personalul de pe nave trebuie instruit. Un specialist din exteriorul echipajului ar trebui să supravegheze transportul și condițiile.

Protocoalele între anumite state din UE și anumite țări care nu sunt membre ar trebui modificate. Normele sanitare trebuie respectate cu prioritate.”