Schimburi de bune practici privind bunăstarea animalelor, în comisia ANIT!

PPEÎn cadrul Comisiei privind Protecția animalelor în timpul transportului (ANIT) din Parlamentul European, a avut loc o audiere publică privind experiențele în materie de consolidare și modificare a legislației în Europa și în afara ei. La această audiere, au participat 6 experți în domeniul transportului de animale vii cărora le-am adresat o serie de întrebări pe marginea expunerii acestora privind următoarele subiecte: sprijinul acordat transportatorilor, bunele practici în țările de unde provin, Regulamentul 1/2005, condițiile de temperatură pentru transportul animalelor.

▶️ Iată intervenția pe care am avut-o:
Mulțumesc tuturor experților pentru expunerile foarte interesante. Aș dori să le adresez o serie de întrebări pe marginea prezentărilor realizate. Doamna Simone, aș dori să știu dacă transportatorii din Austria au fost sprijiniți sub o formă sau alta de către statul austriac în vederea creșterii bunăstării pe durata transportului.
Domnul Billet, aș dori să vă întreb dacă transportatorii pe care îi reprezentați au beneficiat de sprijin financiar din partea autorităților statelor membre. De asemenea, mă interesează să știu dacă au fost organizate schimburi de bune practici între transportatori și care au fost principalele concluzii. Domnul Billet are o viziune de ansamblu având în vedere că reprezintă Uniunea de Transport reprezintă milioane de companii. Care sunt punctele de vedere ale Uniunii de Transport Internațional și ce recomandări sunt pentru modificarea legislației?
Spuneați că ar trebui să fie implementat mai eficient Regulamentul 1/2005 și aș dori să știu punctual părerea dumneavoastră.

Doamna Gabriele Fuchs, aș dori să știu care este fundamentul afirmației dvs., conform căreia animalele nu pot fi transportate la temperaturi în 5 și 30 de grade? Unele studii realizate de EPRS nu indică acest lucru, ci că limitele de transport variază în funcție de rasele de animale. De asemenea, aș dori să vă întreb dacă ați avut discuții cu specialiști din zona tehnică care v-au transmis că nu pot asigura o temperatură potrivită cu ajutorul sistemelor de ventilație actuale, mai scăzută de 30 de grade? Mi se pare absolut incredibil această afirmație și aș dori să știu pe ce se fundamentează.

Doamna Simpson, am văzut acele poze surprinse pe vasele de transport de animale, sunt triste, într-adevăr. Am fost în multe ferme din Europa, România, Franța, Italia, Germania și nu numai, au loc situații mai puțin fericite, animale sunt înțepate în ochi de diverse insectE, trebuind să le fie scos ochiul ulterior, o imagine extrem de dureroasă și din păcate, nu există soluții pe tema asta. Aș dori să îmi spuneți, dacă cunoașteți, care este procentul animalelor care mor pe timpul transportului?
Dr Roberto Balbo, aș aprecia dacă ați putea să ne oferiți exemple de bune practici din experiența dvs. Mulțumesc.

▶️ Dr Simone Steiner, Responsabil veterinar în cadrul Organizației Fermierilor din Austria, a transmis următoarele mesaje: „Domnul Buda, transportatorii nu au primit ajutor din partea statului, dar Austria transport doar animale valoroase în țări terțe, deci ei plătesc bani deoarece doresc ca animalele să ajungă în condiții bune. Firmele de transport răspund pentru animale încă câteva săptămâni după terminarea transportului, acest lucru reflectându-se și în preț
Vă voi prezenta cum realizăm transportul de animale. Am arătat că se poate face transportul de animale vii în condițiile legii. În Austria, autoritățile primesc cu 48 de h înainte documentele de transport, de cele mai multe ori, rutele sunt cunoscute. Am ales punctul de control România. Din 2018, dacă sunt peste 30 de grade, nu se mai realizează transporturi. Veterinarii sunt prezenți la încărcarea animalelor. Veterinarii se ocupă să verifice că timpul de odihnă și condus este respectat. În Austria, există obiceiul ca toate transporturile să fie verificate retrospectiv. Este posibil să facem transport de animale în mod corect astfel încât ele să ajungă sănătoase la destinație.”

▶️ Anders Falk, Management întreprinderi de transport, Suedia, a transmis următoarele mesaje: „Am să vă explic experiența noastră cu transportul animalelor, mai ales porcine și bovine. Ar trebui să existe autorizații de transport al animalelor și mai tinere dacă nu sunt soluții.
Suedia este una din țările în care se înregistrează cele mai puțin puncte de abataj. De cele mai multe ori, distanțele între fermă și abator depășesc 5 ore. Este necesar să existe instalații adecvate pentru animale.”

▶️ Mr Marc Billiet, consilier principal pentru Delegația permanentă pe lângă UE Uniunea de Transport Internațional, a transmis următoarele mesaje: „Domnule Buda, transportatorii nu primesc ajutoare din partea statelor, dar știm că în anumite state există o cooperare strânsă între autorități și transportatori pentru a se îmbunătăți condițiile de transport. Am facut schimburi de bune practici în cadrul proiectelor de cercetare, dar trebuie să facem acest lucru într-un mod mai amplu. Trebuie o cooperare și mai bună între autorități și transportatori.
Vă mulțumesc că ați invitat Uniunea de Transport Internațional, noi reprezentăm 3,5 milioane de companii la nivel mondial. Noi am realizat orientările pentru Comisia Europeană privind transportul diferitelor specii de animale. Avem două tipuri de transportatori: profesioniști, dar și transportatori pe cont propriu, care fac transporturile ca un segment al activității lor. Când ne uităm la bunăstarea animalelor, trebuie să analizăm activitățile dincolo de cea de transport propriu zisă. Deciziile ce țin de stabilirea sau închiderea unor abatoare pot avea consecințe importante în ce privește distanțele pe care trebuie să le parcurgă animalele. Când analizăm bunăstarea în timpul transportului, trebuie să ținem seama de Convenția CMR.”

▶️ Dr Gabriele Fuchs, Ofițer Veterinar în Bavaria, a transmis următoarele mesaje: „Întrebarea domnului Buda, la ce animale m-am referit cu acea limită între 5-30 de grade? În experiența mea e vorba de transportul de vite în special, peste 24 de grade, începe stresul de căldură la vaci. Ține de tipul animalelor.
Voi vorbi mai mult de experiența pe care o avem, în special în legătură cu transporturile de animale vii pe distanțe lungi. Spre Rusia, am avut probleme deseori la posturile de control. Regulamentul 1/2005 în ce privește transportul animalelor pe distanțe lungi: între 5 și 30 de grade trebuie permisă temperatura de transport, timpul de călătorie poate fi extins cu 2 ore, însă cele 2 ore trebuie să se aplice doar în cazuri de urgențe, adică ele nu pot fi incluse de la bun început în planificarea călătoriei. Lipsa de control: e nevoie de acces în timp real la datele de navigare pentru a monitoriza durata de transport. Transportarea vițeilor neînțărcați: nu există niciun vehicul care să îndeplinească cerințele pentru acest tip de transport. Un vițel neînțărcat e o bovină cu nevoi extrem de speciale cum ar fi alăptarea, adăparea, etc. Transportul pe distanțe lungi ale vițeilor neînțărcați trebuie reglementat în regulament.
Transportul din țările terțe: e nevoie ca aceste rute să fie certificate de veterinare, cu acces în timp real la datele de navigare.”

▶️ Dr Lynn Simpson, Veterinar din Australia, a transmis următoarele mesaje: „Domnule Buda, rata mortalității variază în funcție de momentul anului, de condițiile de transport maritim, dacă marea e liniștită sau nu. Nu e nimic foarte clar. Transportatorii din Orientul Mijlociu nu trebuie să depăsească 1% rata mortalității, pentru vite este 0,5%.
În Australia, avem pe hârtie o legislație foarte complexă, dar tot se ajunge la o mare suferință pentru animale. Toată lumea și Europa ar trebui să adopte o legislatie numită Marine Orders 43.
Imaginile pe care le veți vedea reprezintă experiența mea pe transporturile pe mare. De 22 de ani activez în acest domeniu. În Australia avem legislație, dar nu este foarte bună, nu recomand să o adoptați pe a noastră, dar e un punct de plecare. În nave, nu există suficient loc pentru ca animalele să stea jos, sunt probleme grave de curățenie, animalele nu au acces la locurile de adăpare, temperaturi extrem de crescute.”

▶️ Dr Roberto Balbo, Reprezentant regional la Bruxelles pentru Organizația Mondială pentru Sănătatea Animalelor, a transmis următoarele mesaje: „Exemple de bune practici există. Irlanda face parte din comitetul de conducere a platformei de bunăstare a animalelor unde decidem care este programul de bunăstare pentru cele 53 de țări. Să ne concentrăm pe Europa. Nu oricine în Europa are legislație în Europa sau în lume. Dacă ne uităm la legislația cu privire la transport, am auzit multe trimiteri cu privire la problemele care există, ar trebui să avem planuri obligatorii, ar trebui să încărcăm și descărcăm corespunzător. Animalele ar trebui să petreacă cât mai puțin timp cu putință în călătorie, este cel mai important lucru. Dacă mergem sau nu pe distanțe lungi, decid țările.
Irlanda a făcut o treabă foarte bună, implicand actori interesați. Australia are un pachet legislativ pe care nicio altă țară din Pacificul de Sud nu îl are. Australia este un lider, a implicat mulți actori. Chile are legislație în domeniul sănătății animalelor, standardele OIE au fost implementate, iar standardele presupun ca Chile să transporte și carcase și animale vii. Egiptul are un articol în constituție despre bunăstarea animalelor. Ce țară credeți ca mai are așa ceva? Noi, în Europa, avem tratatul care pune în vedere orizontal anumite aspecte, dar nu se întâmplă peste tot.
În Europa există de asemenea bune practici. Avem legislație cu privire la controale care include cooperare între autorități. În Polonia, există un acord între autoritățile vamale și veterinare pentru a se coordona mai bine. Când am fost eu ofițer veterinar, am decis la nivelul Consiliului că anumite țări trebuiau să oprească vânzarea de animale către anumite țări care nu respectau standardele. Țările de Jos nu au vrut să transporte animale pe durata verii din cauza că era prea cald. Există o cerință pentru cei care aprobă călătoria.”